نمک خوراکی از چه عناصری تشکیل شده است

گل نمک 13 تیر 1401 مقالات , 706

آیا می دانید که نمک خوراکی از چه عناصری تشکیل شده است؟ نمک‌ها نمونه‌های مختلفی دارند. اما عامه ی مردم بیشتر با نمک خوراکی سروکار داشته و آن را می‌شناسند. باید بدانید که نمک خوراکی نیز انواع مختلفی دارند.

نمک خوراکی که با نام نمک سدیم کلرید هم شناخته می‌شود در معادن به صورت رسوب و ته‌نشین موجود است. نمک خوراکی با توجه به شکل ظاهری و درصد خلوص و دارابودن مواد معدنی به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌گردد. برخی معتقدند که نمک خوراکی سم سفید است.

اما واقعیت بر خلاف این است. نمک خوراکی تا حدودی برای بدن لازم و ضروری است و در صورتی‌که مصرف آن از حد بگذرد، می‌توان گفت که مضر و سمی است. در این مقاله قصد داریم انواع نمک خوراکی و این‌که نمک خوراکی از چه عناصری تشکیل شده و چه ویژگی وخصوصیاتی دارد، به طور مفصل شرح دهیم.

گروه کارخانه جات گل نمک

عناصر تشکیل دهنده نمک خوراکی

نمک خوراکی یک ماده معدنی است که عناصر تشکیل دهنده آن عمدتا سدیم و کلر است. مهم‌ترین املاحی که در خوراک روزانه انسان به کار می‌رود. نمک خوراکی زمانی که با ناخالصی ها ترکیب شود، رنگ های گوناگونی را خواهد داشت.

برای مثال زمانی که عنصر اورانیوم و کربن به سنگ نمک یا بلور هالیت وارد شوند، این نمک به رنگ سیاه در می‌آید. سدیم موجود در نمک نقش الکترولیت و محلول اسمزی دارد که یک ماده ضروری برای سلامت بدن انسان است.

کمبود عنصر ید در رژیم غذایی نیز موجب می شود که انسان درگیر بیماری هایی مانند گواتر شود. به نمک خوراکی تصفیه شده، پتاسیم ید اضافه می‌کنند تا مصرف کننده مقدار لازم از این ماده را با مصرف نمک خوراکی دریافت کند. نمک خوراکی یک ماده مورد نیاز برای سوخت و ساز در بدن است. هم‌چنین وظیفه جابجایی پیام عصبی و کارکرد درست ماهیچه ها را بر عهده دارد.

اما مصرف بالای آن نیز می‌تواند خطرات جدی و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. سازمان بهداشت جهانی مصرف متعادل نمک را مشخص کرده است. برای هر انسان بالغ روزانه مصرف ۵ گرم نمک مشخص شده است. مقدار نمکی که بدن انسان نیاز دارد از طریق مواد غذایی تامین می‌شود.

آشنایی با انواع نمک خوراکی

آشنایی با اینکه انواع نمک خوراکی از چه عناصری تشکیل شده است:

  • نمک سفید آشپزخانه

رایج‌ترین نوع نمک خوراکی است که از منابع زیرزمینی آن را استخراج می‌کنند. این نمک قابل آسیاب و تصفیه است و در فرآیند آماده سازی کارخانه ای، ناخالصی و مواد معدنی آن حذف می‌گردد. نمک سفید آشپزخانه دارای ماده مفید ید است. ید ماده ایست که برای جلوگیری از مشکلات کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با انواع نمک خوراکی

  • نمک کوشر یا نمک بدون ید

این نمک خوراکی دارای دانه‌های درشت تر از نمک معمولی سفید یددار است. برای طعم دهی عالی به گوشت، از دانه های درشت این نمک استفاده کنید؛ برخلاف ظاهری که دارد، دانه های درشت این نمک سریعا در آب و غذا حل می‌شود.

درباره خط تولید نمک خوراکی نیز مطالعه کنید

  • نمک دریا

نمک دریا ازتبخیر آب دریا به دست آمده و دانه‌های آن نیز زبر و درشت هستند. مواد معدنی مانند روی، پتاسیم، آهن و … از جمله موادی هستند که در نمک خوراکی دریایی موجودند. وجود همچین موادی موجب می‌شود که خواص و طعم نمک دریایی متفاوت باشد. لازم به ذکر است که طعم نمک دریایی با نمک خوراکی هایی که تا کنون دیده اید، متفاوت است.

  • نمک صورتی هیمالیا

جالب‌ترین نمکی که در دنیا موجود است، نمک صورتی هیمالیا است. این نمک فوق العاده خاص بوده و از معادن نمک پاکستان به کمک دست قابل استخراج است. طیف رنگی نمک از سفید تا صورتی متغیر است. نمک ثورتی مواد معدنی زیادی دارد؛ به همین علت از آن در مراکز ماساژ استفاده می‌گردد. این نمک حاوی ۸۴ نوع ماده معدنی است که به صورت طبیعی در بدن انسان هم وجود دارد. نمک صورتی هیمالیا خاصیت درمانی بالایی دارد.

مطلب پیشنهادی: نحوه کار و قیمت نمک جاده

  • نمک دریای سلتیک

این نمک خوراکی به نمک خاکستری هم معروف بوده و می‌توان آن را در سواحل دریایی فرانسه یافت. این نمک دارای دانه‌های کریستالی شکلی بوده که مواد معدنی زیادی هم دارند. مصارف این نمک در آشپزی و پخت گوشت قرمز و ماهی است.

نمک خوراکی

  • نمک سیاه یا نمک کالا

نمک سیاه یا نمک کالا قابل استفاده از غذاهای خام گیاه‌خوان بوده تا عطر و بوی تخم مرغ و کمبود این ماده در رژیم غذایی آن‌ها جبران شود.

نمک سیاه هاوایی، نمک دودی و نمک اپسوم نوع دیگری از نمک خوراکی بوده که فرآیند استخراج و هم‌چنین مصرف آن‌ها متفاوت است.

مطلب پیشنهادی: نمک صنعتی ارزان از کجا بخریم

نمک خوراکی از چه عناصری تشکیل شده است و سالم ترین کدام است

اگر از شما بپرسند که در میان انواع نمک خوراکی کدام نوع سالم‌تر است، احتمالا بگویید نمک سفید آشپزخانه. پاسخ غلط است! سالم‌ترین نمک خوراکی آن نمکی است که بدون هیچ‌گونه مواد افزودنی باشد. بعضی ها نمک هیمالیا و برخی دیگر نمک دریا را جزو سالم‌ترین نمک‌ها معرفی می‌کنند.

به لحاظ طب سنتی سالم ترین نمک نمک ید دار است. طب سنتی حتی نمک دریایی را هم انتخاب نمی‌کند. نمک خوراکی سالم نمکی است که با مصرف آن بدن انسان فعالیت درست و مناسبی را داشته باشد. سنگ نمک شفاف و سفید نمک سالمی است. البته مصرف این نوع نمک در کشور ما پایین است.

بهترین نمک خوراکی در ایران

بهترین نمک خوراکی که برای مصرف روزانه می‌توان استفاده کرد، سنگ نمک خوراکی یا نمکی است که از دل گنبد نمک به دست می‌آید. امروزه مردم از نمک‌های یددار و تصفیه شده موجود در بازار استفاده می‌کنند؛ اما در قدیم از سنگ نمک استفاده می شد که مصرف آن موجب میشد خیلی از بیماری‌ها از افراد دور شوند.

مطلب پیشنهادی: خواص درمانی مصارف نمک آبی

بهترین و بدترین نمک خوراکی در جهان

نمک یددار تصفیه شده: البته این نمک خوراکی موقع تصفیه اکثر مواد و املاح معدنی خود را از دست می‌دهد و میزان ید و مواد نگهدارنده ای که به آن‌ها تزریق می‌شود زیاد است.

بهترین و بدترین نمک خوراکی در جهان

نمک دریا: این نمک دارای فلزات سنگین و سرطان زایی است که پزشکان آن را تایید نمی‌کنند. نمک دریایی طبیعی  نمکی است که دارای لاشه موجودات دریایی باشد. به همین علت پزشکان این نمک را تایید نمی کنند. محققان کشف کرده اند که نمک دریا بدترین نوع نمکی است که می‌تواند وجود داشته باشد.

سنگ نمک: سنگ نمک خوراکی ۸۴ عنصر مورد نیاز بدن را دارد. به همین علت مناسب‌ترین نوع نمک است که پزشکان هم آن را تایید کرده اند. نمک طبیعی یا همان سنگ نمک را می‌توان از داروخانه‌ها و مراکز دارویی تهیه کرد. این نوع نمک خوراکی در قالب پودر، مکمل قرص یا مانند عصاره مایع در نوشیدنی‌های درمانی قابل دسترس است.

ممنون از ما که تا انتهای مطلب نمک خوراکی از چه عناصری تشکیل شده است با ما همراه بودید.

به مطالعه ادامه دهید: مقایسه انواع نمک بر اساس دانه بندی

تماس