خط تولید نمک خوراکی

گل نمک 25 تیر 1401 مقالات , 118

امروزه یکی از مواد غذایی که تمامی جهان از آن استفاده می‌کنند، نمک خوراکی است، تفاوتی ندارد که شما در کجای کره زمین زندگی می‌کنید، نمک به عنوان یک ماده همگانی اعلام می‌شود به همین دلیل در این متن توضیحاتی درباره خط تولید نمک خوراکی بیان کردیم.

گل نمک

همه چیز درباره خط تولید نمک خوراکی

نمک در صنایع و فرهنگ‌ها استفاده می‌شود و برای بیش از چهار هزار سال جایگاه مهمی در جامعه داشته است. اما این ماده معدنی همه کاره از کجا می‌آید ؟ زمان قدیم تا به امروزه ، نمک با ظرفیت بالایی برای افزایش طعم و پوشاندن تلخی، همراه با فراوانی نسبی و هزینه کم به کارگرفته می‌شود به همین دلیل رایج‌ترین چاشنی مورد استفاده در سراسر جهان است.

با این حال، با کمال تعجب، علی‌رغم اینکه بیشتر برای مصارف آشپزی شناخته شده است، مصرف انسان تنها ۶ درصد از بیش از ۲۵۰ میلیون تن نمکی را تشکیل می‌دهد که هر ساله توسط خط تولید نمک خوراکی در سراسر جهان استفاده می‌شود. برای مثال اگر به کاربردهایی مانند آب، یخ زدایی جاده‌ها، کشاورزی،فرآیند‌های صنعتی مانند ساخت پی وی سی، پلاستیک و خمیر کاغذ دقت داشته باشید.

متوجه مصرف بالای این ماده در جهان خواهید شد. برای مثال اگر نمک وجود نداشته باشد، فرآیند یخ زدایی با زمان بیشتری انجام می‌شود و همچنین بسیاری از محصولات کشاورزی رشد مناسب نخواهند داشت.

درواقع با توجه به اطلاعات ذکر شده، می‌توان گفت کاربرد مورد نیاز ما به نمک از یک پدیده مدرن دور است و در واقع، برای هزاران سال جدایی ناپذیر جوامع بوده است، با اولین سابقه استفاده از نمک به قبل از ۲۰۰۰ قبل از تاریخ میلادی برمی‌گردد، و تولید آن برای اولین بار حدود ۱۰۰۰ سال بعد ثبت شده است.

با این حال، علی‌رغم این کاربردهای دیرینه به این ماده معدنی و حضور تقریباً فراگیر آن در سراسر جهان، تعداد کمی از ما واقعاً می‌دانیم نمک از زمان قدیم تا امروزه چگونه ساخته می‌شود و واقعاً از کجا می‌آید.

همه چیز درباره خط تولید نمک خوراکی

چند درصد نمک خوراکی در دنیا وجود دارد

برخلاف باور بسیاری از افراد که تصور دارند بیشتر نمک‌های موجود در جهان متعلق به نمک خوراکی است، تنها ۶% نمک تولید شده در جهان را می‌توانیم نمک خوراکی معرفی کنیم و مابقی آن نیز ۱۲% صرف روند تصفیه‌ی آب، ۸% برای برف‌روبی و ۶% برای کشاورزی استفاده می‌شود و ۶۸% باقی نیز در کارخانه‌ها و دیگر روندهای صنعتی مصرف می‌شود.

برای مثال اگر شما در صنعت پلاستیک دقت داشته باشید، متوجه خواهید شد که پلاستیک و خمیر کاغذ نیز با استفاده از نمک بدست می‌آیند.

نمک چگونه تولید می‌شود

نمک را می‌توان در سرتاسر جهان یافت، اما هیچ راهی وجود ندارد که بتوان آن را به صورت مستقیم و بدون فرآیندهای فیزیکی یا شیمیایی به دست آورد.

برای مثال شما برای تهیه شن، ماسه و… می‌توانید به صورت مستقیم به برداشت آنها از روی مناطق مختلف کره زمین بپردازید، اما نمک با برداشت یکسان به دست نخواهد آمد. در زمان قدیم برای برداشت نمک مشکلات بسیار زیادی وجود داشت اما با گذشت زمان، امروز ما به ۳ روش اصلی برای تأمین نمک و خط تولید نمک خوراکی تکیه می‌کنیم:

۱ ــ از طریق تبخیر آب دریا

نمک‌های به دست آمده از طریق آب دریا به عنوان نمک‌های خوراکی یا نمک‌های تخصصی شناخته می‌شوند و شما میتوانید از آنها به عنوان ادویه در انواع غذاها و خوراکی‌های خود استفاده کنید.

۲ ــ استخراج تشکیلات سنگی نمکی در داخل زمین

نمک‌های استخراج شده از تشکیلات سنگی با خط تولید تولید نمک صنعتی به مصرف می‌رسند. این نمک‌ها گاهی اوقات به عنوان نمک خوراکی نیز مصرف می‌شوند.

مطلب مهم: نمک صورتی چیست و چه خواصی دارد

نمک چگونه تولید می شود

۳ ــ ایجاد نمک با فرمول‌های شیمیایی

نمک معمولی تا حد زیادی از نمک با فرمول‌های شیمیایی به دست می‌آید، اما برای استفاده از نمک به عنوان خوراکی باید از دسته نمک‌های تخصصی یا لذیذ با تولید از تبخیر آب دریا دسترسی داشته باشیم، در حالی که اکثر نمک تولید شده از طریق معدن به صورت صنعتی استفاده می‌شود.

انواع روش های استخراج نمک

بررسی انواع روش های استخراج نمک خوراکی و انواع نمک برای صادرات

 استخراج محلول

برای استخراج محلول  روی منابع نمک چاه کنده شده  بایدآب تازه به آنها تزریق شود تا تمامی نمک موجود را در خود حل کند. سپس نمک محلول با استفاده از دستگاه‌های مخصوص به بیرون کشیده می‌شود و برای تبخیر به کارخانه‌های موجود منتقل می‌شود، قابل دکر است که درصد بالایی از نمک موجود در کشور ایران از طریق این خط تولید نمک به دست می‌آید، زیرا نمک دارای طعم و ظاهری بسیار عالی است.

تبخیر خورشیدی

یکی از روش‌های مخصوص تولید نمک استفاده از تبخیر خورشیدی است، در این روش که به عنوان ساده‌ترین و سنتی‌ترین روش تولید خط تولید نمک خوراکی شناخته می‌شود، وظیفه‌ی تبخیر به عهده‌ی خورشید و باد می‌باشد و هیچگونه روش مصنوعی در آن به کارگرفته نخواهد شد. نکته بهره مندی از روش محدودیت استفاده است.

زیرا این روش سالی یکبار که نمک به غلظت خاصی برسد و در آب و هواهای مخصوصی وجود داشته باشد، می‌توان استفاده کرد. برای مثال از این آب و هوا می‌توانیم به  دمای بالا و بارش کم، مانند مناطق مدیترانه‌ای اشاره داشته باشیم.

مطلب پیشنهادی: نمک صنعتی ارزان از کجا بخریم

استخراج عمیق محوری

یکی از راه‌های استحراج نمک خوراکی را می‌توانیم استخراج عمیق محوری معرفی کنیم، در این روش نمک را مانند هر ماده‌ی معدنی دیگر از معدن استخراج می‌کنند، در مطالب قبل به صورت گسترده این روش را برای شما توضیح داده‌ایم. برای این روش از معدن‌های نمک در زیر لایه‌های قدیمی کف دریا وجود دارد برای استخراج و پردازش استفاده می‌شود.

انواع روش های استخراج نمک

 

روش دستی

آیا می‌دانستید از روش‌های دستی نیز می‌توانیم برای تولید نمک استفاده کنیم؟ برای  مثال اگر شما به برخی نواحی به قدری در کف دریا و یا دریاچه نمک وجود دارد، دسترسی داشته باشید، می‌توانید به صورت دستی آنها را برداست کنید و با قراردهی در یک مکان آفتاب گیر به خشک کردن آنها بپردازید.

روش مکانیزه خط تولید نمک خوراکی چیست

۱ ــ مرحله اول آسیب نمک

۲ ــ مرحله دوم انحلال سنگ نمک آسیاب شده در آب برای تهیه محلول آب نمک اشباع به صورت مکانیزه

۳ ــ در مرحله سوم باید با افزودن مواد شیمیایی به رسوب کلسیم و منیزیم بپردازیم.

۴ ــ خارج کردن مواد نامحلول

۵ ــ شستشوی بلورهای نمک و افزودن یُد به آن

۶ ــ خشک کردن کریستال‌های نمک در خشک کن با استفاده از هوای گرم و انتقال نمک به سیلوهای ذخیره

۷ــ بسته ‌بندی نمک با دستگاه‌های تمام اتوماتیک

به مطالعه ادامه دهید: نحوه کار و قیمت نمک جاده

تماس