خواص درمانی مصارف نمک آبی

گل نمک 8 تیر 1401 مقالات , 214

نمک آبی از دسته مواد معدنی بوده که به دلیل کیفیت و خاصیتی که دارد در جهان به شناخته شده است و جزو دستاوردهای کشور ایران است. خواص درمانی مصارف نمک آبی این ماده معدنی در ایران برای اولین بار در گرمسار واقع در استان سمنان کشف شده است.
نمک آبی یکی از انواع نمک‌‌های خوراکی است، که به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود مواد معدنی مانند: کلسیم، آهن، پتاسیم و سیلویوت و همچنین فشار رطوبت به رنگ آبی درآمده است.

رنگ این مواد کاملا به صورت طبیعی ایجاد شده و رنگ کردن کریستال‌های آن امکان پذیر نیست. اما برخی از افراد برای سود و منفعت خود، دانه‌های ریز نمک معمولی را به رنگ آبی درمی‌آورند و با نام نمک آبی به فروش می‌رسانند. در ادامه با برخی خاصیت‌ها و نحوه استفاده از این مواد معدنی، آشنا می‌شویم.

گروه کارخانه جات گل نمک

مهم ترین خواص درمانی مصارف نمک آبی

در بین انواع نمک‌های خوراکی، نمک آبی کریستالی ایران یکی از ارزشمندترین و مفیدترین نمک‌ها به شمار می‌رود. علاوه بر آن نمک آبی به دلیل جایگاه خوبی که میان مردم دارد در بیشترین رستوران‌های روز دنیا در کنار غذا سرو می‌شود.
این ماده خوراکی شامل خاصیت‌های ویژه ای می‌باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

تنظیم فشار خون

همانطور که می‌دانید مصرف به اندازه نمک از قدیم توسط پزشکان بسیار تاکیید شده است. زیرا عقیده بر این بود که مصرف نمک خوراکی حتی به مقدار کم باعث بروز فشار خون در افراد می‌شود. اما در سال‌های اخیر با تحقیق و پژوهش مجدد در آمریکا خلاف این موضوع ثابت شده است.
پزشکان در آمریکا با تحقیق خود گزارش و مقاله جدیدی نوشته اند که ثابت می‌کند به دلیل وجود پتاسیم در نمک طبیعی به خصوص در نمک آبی، که از پتاسیم زیادی تشکیل شده است از بروز فشار خون جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن به همین دلیل نمک خوراکی آبی عامل، دفع سریع سدیم در بدن انسان افزایش پیدا می‌کند.

ضدعفونی و ضد باکتری

یکی دیگر از خواص درمانی مصارف نمک آبی این است که ترکیب نمک آبی و آب این ماده معدنی را به یک ماده بسیار عالی برای ضدعفونی کردن تبدیل کرده است. محصول و مواد ترکیب شده با نمک آبی کریستالی خواصی مانند: ضدباکتری و نگهداری از انواع خوراکی‌ها، ضد عفونی و شست شو دهان و دندان، درمان عفونت و چرک گلو و… را دارا می‌باشد.

امروزه با توجه به طب سنتی و پیشرفت در علم پزشکی متوجه شدند دهان انسان منبعی برای تجمع ویروس‌ها و آلودگی‌ها است که اگر خوردن نمک در هنگام غذا و خوراکی‌ها را جز واجبات قرار دهند از هرگونه بیماری و عفونت دهان و دندان جلوگیری می‌کنند.

هضم درست غذا

همانطور که می‌دانید بزاق دهان انسان از موادی تشکیل شده است که به هضم غذا کمک می‌کند. هنگامی که شما در حال خوردن غذا هستید بزاق دهان شما با ماده غذایی داخل دهانتان ترکیب می‌شود و باعث می‌شود غذا راحت تر و نرم تر از گلو پایین رود و در آخر به هضم غذا در معده کمک بیشتری می‌کند.

نمک با تحریک غده‌های داخل دهان بزاق دهان شما را بیشتر می‌کند و همین امر سبب می‌شود که ترکیب بزاق دهانتان با غذا بیشتر و مداوم تر انجام شود و به هضم بیشتر و بهتر غذا کمک کند.

مطلب پیشنهادی: خط تولید نمک خوراکی

خواص درمانی نمک آبی

ایمنی بدن

نمک طبیعی به ویژه نمک آبی به دلیل تاثیر مثبتی که بر مغز و متابولیسم بدن دارد مصرف آن برای هر فردی لازم است. استفاده از نمک آبی کریستالی نه تنها برای بدن ضرری ندارد و آسیبی نمی‌رساند.

بلکه به دلیل مواد معدنی موجود در آن برای بدن انسان مانند یک ویروس کش بسیار قوی عمل می‌کند. این موضوع در جهان امروز از نظر طب سنتی و علم پزشکی پیشرفته، تایید شده است.
پس توجه داشته باشید استفاده از نمک آبی در مواد غذایی می‌تواند یک ماده معدنی بسیار مفید باشد و جایگزینی برای نمک‌های معمولی به شمار رود.

مطلب پیشنهادی: نمک کریستال صنعتی

تعادل بدن

یکی دیگر از خواص درمانی مصارف نمک آبی: الکترولیت نامی است که به ذراتی با بار الکتریکی منفی و مثبت گفته می‌شود. الکترولیت‌ها در عملکرد صحیح سیستم عصبی و ماهیچه ها نقش مهمی دارند. در برخی شرایط ممکن است سطح الکترولیت خون بدن کاهش پیدا کند.

تنظیم خود را از دست بدهد که این موضوع باعث عدم تعادل در فرد می‌شود. پایین بودن سطح سدیم بدن یکی از شایعترین موارد در کاهش فعالیت الکتریکی بدن به شمار می‌رود.

شاید برای شما عجیب باشد که بدن انسان دارای الکتریسیته است. اما باید بدانید که بیشتر فعالیت‌های بدن انسان مانند: ضربان قلب، هماهنگی عضلات بدن، عمل دفع و جذب بهتر مایعات و… به فعالیت الکتریکی بدن افراد بستگی دارد و برای فرد بسیار حیاتی و لازم است.

خاصیت های نمک آبی کریستالی

کاهش سطح استرس
جلوگیری از افسردگی
رفع گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها
کاهش و رفع مشکلات عصبی
نتظیم کلسترول بدن
درمان و کنترل چربی خون
جلوگیریو درمان مشکلات قلبی
و…

مصرف نمک آبی

همانطور که گفته شد استفاده از خواص درمانی مصارف نمک آبی تاثیرات خوب و موثری بر بدن دارد که به مرور زمان و با گذشت چند روز متوجه تغیرات و بهبود عملکرد آن در بدن خود می‌شوید. برای استفاده از این ماده، می‌توانید آن را آسیاب کرده و در تمام غذاهای خود به جای نمک معمولی استفاده کنید.
باید بدانید که این ماده علاوه بر بهبود بخشیدن به عملکردهای بدن باعث شادی و نشاط در شما می‌شود. از این ماده در تولید برخی صابون‌ها و مواد شست و شو صورت استفاده می‌شود.
برخی افراد به دلیل زیبایی ظاهری این ماده آن را برای زیبایی ظروف خود استفاده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: فواید و مضرات مصرف نمک خوراکی

نمک آبی

نگهداری صحیح از نمک آبی

برای سالم ماندن و اطمینان از سلامت محصول در برابر آلودگی‌ها و تاثیرات محیط اطراف، آن را در ظروف بسیار باکیفیت شیشه ای نگهداری کنید. باید دقت کنید که نمک آبی در محیطی خشک و تاریک نگهداری شود تا خاصیت‌های آن از بین نرود. باید توجه داشته باشید که نباید آن را در نزدیکی یا اطراف اجاق گاز نگهداری کنید زیرا در آن اطراف رطوبت بیشتر بوده و نمک را کلوخه می‌کند.

مظلب پیشنهادی: نمک صنعتی ارزان از کجا بخریم

تفاوت نمک آبی اصل و فیک

در هنگام خرید نمک آبی کریستالی باید دقت کنید این محصول به صورت یک دست و کامل به رنگ آبی نیست، و ترکیب شده از کریستال سفید با رگه‌های آبی است. همانطور که در بالا گفته شد خیلی از افراد برای سود خودشان سعی در فروش نمک آبی تقلبی را دارند و نمک معمولی را به جای نمک آبی به مردم می‌فروشند.

نتیجه گیری

با گذشت زمان و پیشرفت بشر در همه زمینه‌ها به خصوص علم پزشکی متوجه شدند که استفاده از نمک نه تنها برای بدن انسان ضرری ندارد بلکه استفاده صحیح از آن سرشار از خاصیت می‌باشد.
با توجه به این موضوع همانطور که گفته شد نمک آبی یکی از بهترین انتخاب‌ها و جایگزین‌ها برای نمک معمولی به شمار می‌رود.
البته باید توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه از هر ماده غذایی و خوراکی نه تنها تاثیرات مثبت خود را بر بدن نشان نمی‌دهد بلکه نتیجه کاملا برعکسی خواهد داشت. خواص درمانی مصارف نمک آبی

به مطالعه ادامه دهید: قیمت سنگ نمک صنعتی

تماس