مقایسه انواع نمک بر اساس دانه بندی

گل نمک 11 تیر 1401 مقالات , 99

شما با خواندن این مقاله می توانید مقایسه انواع نمک بر اساس دانه بندی را انجام داده و نوع نمک را تشخیص دهید. نمک امروزه جزو سودمندترین و پرکاربردترین مواد صنعتی و خوراکی به کار گرفته می‌شود. نمک صنعتی و خوراکی شباهت زیادی از نظر ظاهری به یکدیگر دارند و تنها تفاوت آنها میزان خلوص آنها است.

میزان درصد خالص بودن سنگ نمک صنعتی پایین‌تر از ۹۵% و نمک خوراکی ۹۹/۲% است. به همین دلیل است که نمک صنعتی قابل استفاده در موادغذایی و خوراکی نبوده و قابلیت خوردن را ندارد این محصول همانطور که از نامش مشخص است در صنایع مختلف کاربرد دارد.

اما برخی از نمک‌های صنعتی به دلیل میزان خلوص کمتری که دارند در صنایع موادغذایی و تولید مواد اولیه آن کاربرد دارند اما با این حال در این مورد هم به صورت مستقیم در مواد خوراکی استفاده نمی‌شود. در این مقاله شما را با برخی از نمک‌های صنعتی آشنا می‌کنیم.

گل نمک

نمک صنعتی و مقایسه انواع نمک بر اساس دانه بندی

در صنایع برای افزایش تراکم گل وخاک از نمک صنعتی استفاده می‌کنند. در کارخانه ها و شرکت‌های داروسازی از نمک صنعتی برای ساخت کپسول و محلول‌های نمکی استفاده می‌شود. البته بیشتر نمک صنعتی دنیا در جاده‌ها و مسیرها برای ایجاد سطح ایمنی رانندگی استفاده می‌شود. کشور ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سنگ نمک صنعتی بین ۱۰ کشور جهان در این زمینه است.

نمک صنعتی ید دار نبوده و بهترین نمک صنعتی در ایران در استان‌هایی مثل: قم، فارس وگرمسار تولید می‌شود. به دلیل گران بودن فرایند تصفیه نمک بیشترین مقدار آن در صنایع صنعتی که نیازی به تصفیه نیست استفاده می‌شود.

با توجه به تحقیقات مشخص شد بیشتر از ۷۰ درصد از نمک صنعتی تولید شده در صنعت حمل و نقل استفاده می‌شود که عمده ترین آنها در فصل زمستان برای جلوگیری از لغزش ماشین‌ها در جاده به کار گرفته می‌شود.

انواع نمک صنعتی

نمک صنعتی در انواع مختلفی تولید وعرضه می‌شود و مقایسه انواع نمک بر اساس دانه بندی دشوار است که هرکدام کاربرد و خصوصیت مخصوص خود را دارد. از انواع آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمک صدفی

نمک شکری

نمک جاده (ضدیخ)

نمک پودری

و…

نمک صدفی چیست و چه خصوصیاتی دارد

اگر دقت کنید نمک خوراکی از دانه‌ها و ذرات ریز و شفاف تشکیل شده‌اند که در این خصوص با نمک صدفی شباهت دارند اما تفاوت آنها در مصرف آنها است زیرا نمک صدفی جزو نمک‌های صنعتی بوده و قابلیت خوراکی ندارد. این نوع نمک ریزترین دانه را قبل از نمک پودری دارد. نمک صدفی با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود مانند: نمک ۱۲۰، نمک مش‌ریز، نمک ید دار، نمک ریز، نمک مش ۱۳۰ و…

این نمک بهترین کیفیت را در بین نمک‌های صنعتی دارد. از کاربردهای نمک صدفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنایع لبنیات سازی

صنایع آرایشی و بهداشتی

صنایع تصفیه سازی

نمک صدفی چیست و چه خصوصیاتی دارد

نمک شکری چیست

شباهت دانه و ذرات این محصول به شکر باعث نامگذاری آن به نمک شکری شده است. این نمک که یکی از پرکاربردترین نمک صنعتی در صنایع مختلف می‌باشد با نام نمک حفاری هم شناخته می‌شود زیرا از نمک شکری در گل حفاری استفاده می‌شود.

از کاربردهای مهم آن یخ‌زدایی در فصول سرد سال از جاده‌ها و استفاده از آن در تولید پنیر لیقوان، گل حفاری، دباغی، صنایع شیمیایی و ..  می‌باشد. البته به علت اندازه دانه‌هایی که دارد به آن نمک مش ۱۱۰ نیز گفته می‌شود. نمک شکری در وزن‌های ۲۰ الی ۲۰۰۰ کیلویی تولید و بسته بندی می‌شوند. این محصول بعد از نمک شیلاتی از درشت ترین ذرات تشکیل شده است.

نمک جاده صنعتی

نمک جاده که بیشتر در فصل زمستان کاربرد دارد وظیفه جلوگیری از انجماد آب و برف و لغزاننده شدن آن را دارد. برای استفاده از این محصول نیاز به مقدار بسیار کمی آب مایع است زیرا نمک جاده در آب و هوای بسیار سرد موثر نبوده و آب را به راحتی از بین نمی‌برد.

نمک جاده‌ای از دانه‌های سنگی و یا نخودی تشکیل شده است. این نمک به دلیل کاربردی که دارد به نمک ضدیخ شناخته شده است که بیشتر مورد استفاده شهرداری، راهداری و… قرار می‌گیرد.

نمک جاده ای یا ضدیخ از سدیم و فروسیانید و ناخالصی هایی مانند: آهن، مس، کلسیم، فسفر و پتاسیم و…تشکیل شده است.

نمک جاده صنعتی

نمک پودری چسیت

مقایسه انواع نمک بر اساس دانه بندی: نمک پودری از آخرین دسته‌های نمک صنعتی تصفیه نشده از نظر اندازه دانه‌ها است. به دلیل کاربرهای آن در صنایع مختلف به آن نمک نرم نیز گفته می‌شود.

کاربرد اصلی نمک پودری در زمینه تولید اسید، نهاده‌های طیور و مرغ می‌باشد. البته این محصول در صنایع: آجیل‌سازی، کاغذسازی، و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانه‌های ریز نمک پودری باعث جذب رطوبت هوا در زمان کم می‌شود و به همین دلیل کلوخه شدن آن امکان‌ پذیر است. جالب است بدانید به این نوع نمک، نمک جاده نیز گفته می‌شود زیرا مخلوط آن با شن و ماسه به یخ‌زدایی جاده‌ها کمک می‌کند. برای بسته بندی نمک پودری باید از کیسه‌هایی از جنس لمینت استفاده کرد و باید در محل خشک و دور از رطوبت نگهداری شود. 

تفاوت نمک صنعتی و سنتی

همانطور که گفته شد از نمک صنعتی در صنایع مختلف استفاده می‌شود و قابلیت خوردن ندارد. مقدار بیشتر نمک خوراکی انسان از نمک دریایی تامین می‌شود با این تفاوت که تصفیه روی آن انجام گرفته و آن را ید دار می‌کنند.

اما تولید کنندگان نمک صنعتی بدون تصفیه آن توانایی تبدیل آن به نمک خوراکی را ندارند. البته همانطور که در مقاله خواندید از برخی نمک صنعتی در شرایط خاص برای صنایع خوراکی استفاده می‌شوند، مانند نمک پودری که در صنایع خشکبار و آجیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: قیمت سنگ نمک صنعتی

تفاوت نمک صنعتی و سنتی

نتیجه گیری

بنابراین در مقایسه انواع نمک بر اساس دانه بندی آنها نمک‌های صنعتی در انواع مختلف و با کاربردهای متنوع تولید و عرضه می‌شوند. نمک یک عنصر حیاتی و قابل نیاز است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از مهمترین مواد معدنی به شمار می‌رود که علاوه بر انسان بر روی موجودات زنده دنیا تاثیر دارد.

با توجه به کاربرد فراوان نمک صنعتی رقابتی میان تولید کنندگان این محصول شکل گرفته است. قیمت این محصول به صورت کلی یکسان است اما به صورت تکی هرکدام قیمت مخصوص به خود را دارند و براساس کیفیت و کاربردشان قیمت گذاری می‌شوند. معادن سنگ نمک ایران به دلیل کیفیت یکی از بزرگترین صادرکنندگان به خارج از کشور شده‌اند. مقایسه انواع نمک بر اساس دانه بندی

مطلب پیشنهادی: خواص درمانی مصارف نمک آبی

تماس