نحوه کار و قیمت نمک جاده

گل نمک 22 تیر 1401 مقالات , 113

آیا می‌دانستید رایج ترین ماده ای که برای یخ زدایی جاده ها و بزرگراه ها استفاده می شود، کلرید سدیم است که به آن نمک جاده یا نمک صنعتی گفته می‌شود؟ در ادامه این متن از گروه کارخانه جات گل نمک به توضیحاتی درباره نحوه کار و قیمت نمک جاده خواهیم پرداخت.

گروه کارخانه جات گل نمک

نمک جاده چیست

نمک‌های جاده یک شکل معدنی طبیعی از نمک خوراکی است که  ترکیب شیمیایی سدیم کلرید یا حاوی ناخالصی است. در حالی که نمک خوراکی شکل خالص شده سنگ نمک می‌باشد. نمک‌های جاده ای به دلیل گرانول‌های بسیار بزرگتر در جاده پخش می‌شود. تا ترکیب آنها روی ساختار برف و یخ تاثیر گذاشته و باعث آب شدن آنها شود.قابل ذکر است. که معمولا نمک جاده قهوه ای رنگ است و برای تولید و استخراج آنها از ماشین آلات استفاده می‌شود.

بسیاری از افراد تصور دارند که ترکیب نمک‌های صنعتی فقط کلرسدیم است. درصورتی که نمکهای جاده علاوه بر فرمولاسیون پیشرفته‌ای دارای کلرید،منیزیم، کلسیم و کلرید پتاسیم است. همچنین ممکن است، استات سدیم و استات کلسیم منیزیم، هیدروکسید کلسیم ایجاد ویژگی‌های متنوع مانند مقابله با خورندگی به مخلوط اضافه شود.. 

نحوه کار و قیمت نمک جاده چگونه است

 بسیاری از افراد تصور دارند، که قیمت نمک جاده با نمک خوراکی برابر است. درصورتی که قیمت نمک صنعتی برای برفروبی کمتر می‌باشد و به صورت عمده با حجم بالا در بازار به فروش می‌رسد. برای تعیین دقیق قیمت نمک‌های جاده ای باید گفت به دلیل نوسانات بازار ثابت نبوده و نمیتوانیم یک قیمت مشخص در بازه زمانی طولانی برای بیان کنیم.

چرا باید از نمک دریا برای برفروبی استفاده کنیم

نمک دریا برای استفاده در جاده‌ها دوستدار محیط‌ زیست‌ و طبیعی‌ترین نمکی است. که شما میتوانید از آن برای برف روبی استفاده کنید. این نمک برای استفاده از نمک‌های جاده و تولید آب نمک برای استفاده در سیلوها به دلیل محتوای بالای کلرید سدیم، درصد کم آن در سولفات‌های خورنده برای آسفالت و محتوای کم در نامحلول وجود دارد.

قابل ذکر است که محلول این نمک مانع از ظهور لجن معمولی می شود که معمولا روی فیلترها وجود دارند و راه آنها را مسدود می‌کنند. به همین دلیل علاوه بر برفروبی در زمان تمیز کردن استخر، مکان‌های عمومی و… نیز از آن استفاده می‌شود.

چرا باید از نمک دریا برای برفروبی استفاده کنیم

کاربردهای نمک صنعتی

نحوه کار و قیمت نمک جاده: همانطور که میدانید بزرگترین کاربرد نمک صنعتی برفروبی و یخ زدایی جاده ها است که به صورت کلی با فرمولاسیون کلرید سدیم، انجام می شود. قابل ذکر است که این نمک قبل از استفاده در جاده با ماسه و شن مخلوط می‌شود تا یخ زدایی جاده‌ها در کمترین زمان کامل برای ایجاد شرایط ایمن و بدون ترافیک انجام شود.

البته قابل ذکر است که استفاده از نمک جاده در دمای زیر ۱۸ درجه بی اثر می باشد، زیرا آب شور در دمای ۱۸- درجه سانتی گراد یخ می‌زند، و نمی‌توان از آن برای یخ زدایی استفاده کرد. در زمان خرید نمک های جاده برای یخ زدایی دقت داشته باشید، شکل کمتر تصفیه شده نمک خوراکی یا کلرید سدیم به همراه ترکیبات دیگری مانند کلرید منیزیم و کلرید پتاسیم خریداری کنید تا کاهش نقطه انجماد آب انجام شود.

 آیا نمک برای یخ زدایی جاده ضررهم دارد

 متداول‌ترین محصول مورد استفاده برای یخ زدایی جاده همانطور که گفته شد کلرید سدیم است که معمولا سنگ نمک نیژ نامیده می‌شود. یکی از دلایل بزرگ انتخاب این نمک قیمت پایین آن برای ذوب یخ موجود است. اما شما باید به این نکته نیز دقت داشته باشید که بزرگترین مشکل کلرید سدیم خورندنگی آن است و می‌تواند به چوب، بتن و گیاهان آسیب برساند.

انواع نمک جاده

بررسی نحوه کار و قیمت نمک جاده و انواع نمک هایی که برای برفروبی جاده ها استفاده می شود:

نمک های کلرید پتاسیم

دومین نمک محبوب برای برفروبی و یخ زدایی نمک کلرید پتاسیم است که  به صورت کلی به عنوان کود برای گیاهان استفاده می شود و برخلاف نمک‌های هالیت هیچگونه ضرری برای گیاهان ندارد. البته قابل ذکر است که این نمک به گیاهان آسیبی نمی‌رساند، اما غلظت زیاد آن می تواند در مواقعی نیز مضر باشد.

آشنایی با: انواع نمک برای صادرات

انواع نمک جاده

نمک‌های هالیت

نمک‌های هالیت رایج ترین و پرکاربردترین نمونه نمک کلرید سدیم است. هالیت بیشتر برای پاکسازی یخ درجاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما متاسفانه از ضررهای آن می‌توانیم به آسیب به پوشش گیاهی و شوری آب زیرزمینی اشاره داشته باشیم.

در ادامه با ذکر یک مثال به صورت کامل توضیح خواهم داد، این نمک علاوه بر یخ زدایی به عنوان یک ماده شیمیایی برای بهبود پوشش گیاهی در جادهها استفاده می‌شود و در نهایت باعث پوشش سر سبز درخیابان‌ها خواهد شد و همانطور که می‌دانید حیوانات به گیاهان سرسبز جذب می‌شوند و این موضوع باعث ایجاد خطرات ترافیکی می شود.

مطلب پیشنهادی: نمک صورتی از کجا بخریم

نمک‌های کلسیم منیزیم استات

نمک‌های کلسیم منیزیم استات به عنوان بی خطرترین نمک در بازار شناخته می‌شوند، این نمک‌ها تاثیری روی پوشش گیاهی ندارند و تنها از آنها می‌توان برای ربرفروبی استفاده کرد به همین دلیل اشکال اصلی این ماده شیمیایی گران است و متاسفانه استفاده روزانه از آن غیرممکن می‌باشد.

نحوه کار نمک جاده

نحوه کار و قیمت نمک جاده: همانطور که می‌دانید آب سطح جاده ها زمانی که به نقطه زیر صفر می رسند منجمد می شوند اما زمانی که نمک روی آنها پاشیده می‌شود نقطه انجماد را پایین می‌آورد و در کمترین زمان ممکن یخ ها به صورت مجدد به آب تبدیل می‌شوند.

برای استفاده از نمک جاده باید هنگامی که سرد شدن هوا در پیش است و توسط هواشناسی اعلام می‌شود شروع به تهیه نمک کنیم. قابل ذکر است برای تهیه شما می‌توانید از سنگ نمک با هزینه کمتری نسبت به نمک‌های دیگر نیز استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: نمک صنعتی چگونه تولید می شود

البته این روش‌ها برای یخ زدایی معابر عمومی و پیاده روها بیشتراز جاده‌های جنگلی مورد استفاده قرارمی‌گیرد، زیرا این مواد هم همانند موادهای شیمیایی دیگر همانطور که گفته شد، دارای اثرات مثبت و منفی می‌باشد.

نحوه کار نمک جاده

مدت زمان مورد نیاز برای آب شدن یخ

نحوه کار و قیمت نمک جاده و مدت زمان مورد نیاز برای آب شدن یخ ها با توجه به میزان حجم و قدرت یخ تعیین می شود اما از لحاظ علمی کلرید منیزیم زمانی که شروع به کار روی یخ می کند، آب شدن یخ حدود ۳۵ دقیقه طول می کشد.

برای اینکه بتوانید سرعت آب شدن یخ را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از یخ زدا، تا حد امکان برف همچنین شما درصورت زیاد بودن حجم یخ می‌توانید برف‌ها را پارو کنید و از نمک هگزا هیدرات بهره ببرید زیرا تأثیرگذاری بیشتری دارد. 

به مطالع ادامه دهید: نمک صنعتی ارزان از کجا بخریم

تماس